Hjälp och felanmälan

Felanmälan dygnet runt

Internet

Leverantör: Bredband 2

Kundservice: http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst

Vid problem med internet skall ni kontakta Bredband2:s kundsupport på 0770-811010.

Om Bredband2 inte kan hjälpa dig så kontakta mig, Peter Toneby på 070-6364577, så kommer jag och kollar så det inte är något fel på ditt uttag. Om jag inte kan komma ut på nätet kommer jag kontakta tekniker som kommer ut och felsöker. Ifall det fungerar för mig så har ni något problem med er router eller dator och detta är tyvärr inte något som ingår i mitt uppdrag att hjälpa till med, men jag hjälper gärna till så gott jag kan ändå.

Kabel-TV

Leverantör: Telenor

Kundservice: https://www.telenor.se/kundservice/

Varje boende ansvarar för den TV-box och det programkort man fått. Box, kort och tillhörande sladdar (HDMI, ström- samt antennkabel) skall lämnas kvar när man flyttar. Vid problem kontakta i första hand Telenors kundservice för att få hjälp. I vissa fall kan jag vara behjälplig vid problem.

Vill man dra nytta av det abonnemang vi har (T-2 Flex) måste man registrera sig på Telenors hemsida. Där kan man sedan välja sina 8 extra kanaler utöver grundutbudet. Är man nyinflyttade kan vara nödvändigt att kontakta Telenors kundservice för att kunna omregistrera sin box och kort så man själv kan välja kanaler.

Det går även att koppla in TVn med vanlig antenn utan box, då kommer man endast få se basutbudet, och det kommer inte vara i HD-kvalitet.

Det ingår en TV-box och ett kort till alla lägenheter, om den saknas så kontakta i första hand Telenor och i andra hand Peter Toneby, Paletåvägen 27, 070-6364577.

Leverantör: Telenor

Kundservice: https://www.telenor.se/kundservice/

Varje boende ansvarar för den TV-box och det programkort man fått. Box, kort och tillhörande sladdar (HDMI, ström- samt antennkabel) skall lämnas kvar när man flyttar. Vid problem kontakta i första hand Telenors kundservice för att få hjälp. I vissa fall kan jag vara behjälplig vid problem.

Vill man dra nytta av det abonnemang vi har (T-2 Flex) måste man registrera sig på Telenors hemsida. Där kan man sedan välja sina 8 extra kanaler utöver grundutbudet. Är man nyinflyttade kan vara nödvändigt att kontakta Telenors kundservice för att kunna omregistrera sin box och kort så man själv kan välja kanaler.

Det går även att koppla in TVn med vanlig antenn utan box, då kommer man endast få se basutbudet, och det kommer inte vara i HD-kvalitet.

Det ingår en TV-box och ett kort till alla lägenheter, om den saknas så kontakta i första hand Telenor och i andra hand Peter Toneby, Paletåvägen 27, 070-6364577.

Huvudsäkringar

Vanliga säkringar bytes i lägenheterna. Om det skulle gå en huvudsäkring så att det inte går att ordna i lägenheten bytes denna utanför huskropparna i ett separat elskåp. För att kunna byta dessa säkringar måste man ha en nyckel eftersom dessa är låsta.

De personer som har nyckel till dessa skåp och nya huvudsäkringar är:

Vaktmästeriet, om bemannat, kontaktas i första hand

Anneli Brage, Paletåvägen 33

Torbjörn Olsson, Paletåvägen 48

Skadedjur/Ohyra

Om du drabbas av skadedjur i bostaden är det viktigt att du handlar snabbt om du misstänker att något ovälkommet flyttat in. Då hindrar du dem från att spridas till flera lägenheter.

Upptäcker du ohyra i livsmedel eller andra skadedjur i t ex garderober skall du genast ta kontakt med styrelsen eller ring Länsförsäkringar där det finns en fastighetsförsäkring.

I denna ingår bl a en skadedjursförsäkring, t ex myror som kan vara ett aktuellt problem särskilt under våren. Andra exempel är ohyra i livsmedel eller garderober.

Skadeanmälan skall göras till:

Länsförsäkringar

Tel: 090-10 90 00 eller 090-10 92 00

Akut jour: 090-77 69 50

De behöver veta:

Föreningens namn: Röbäckshus nr 6

Organisationsnummer: 716463-7105

Efter skadeanmälan kontaktar de en insektsbekämpare som i sin tur tar kontakt med den boende för åtgärd.

Ta bort träd på kommunens mark

Om man vill ta bort träd som står på kommunens mark så ansöker man om det på ett formulär som man hittar på kommunens sida angående trädfällning.

Extranycklar

Har ni behov av fler nycklar till er bostad så kan dessa hämtas på Byggbeslag Umeå, Spårvägen 8. Ta med er legitimation och kontrakt eller hyresavi.

Takfönster

För de lägenheter som har takfönster så finns det en underhållsguide för dessa.

Ventilation

Föreningens lägenheter är utrustade med mekanisk till- och frånluftsventilation och för att kunna säkerställa en god inomhusmiljö måste ventilationsflödena fungera. Vi genomför därför, i enlighet med gällande lagstiftning, vart tredje år ventilationskontroller - så kallade OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll). Kontrollen genomförs av en certifierad kontrollant.

Besiktning genomfördes i området före midsommar 2019, och brister åtgärdades.

Du kan själv bidra till att skapa en god inomhusmiljö;

  • Rengör ventilationsdonen i din lägenhet från damm och smuts.

  • Ändra inga inställningar på donen.

  • Sätt inte igen vare sig tilluft- eller frånluft, då detta inverkar negativt på ventilationen i hela huset.

  • Använd alltid köksfläkten vid matlagning.

Som ägare/boende i föreningens lägenheter får du alltså inte själv göra förändringar i eller i anslutning till ventilationen utan att ha tillstånd från styrelsen.

Det är viktigt att du är medveten om att ändrar du på ett ventilationsdon i din lägenhet påverkar du inte bara luftflödet i din lägenhet, du påverkar många lägenheters ventilation eftersom vi har centralaggregat - låt därför bli att ändra inställningarna som nu är inställda.